top of page

על הקול

על פי מילון ההווה, למילה קול שתי הגדרות. הגדרה אחת היא "צליל של דיבור או נגינה". גוון הקול של כל אחד הוא ספציפי וייחודי לכל דובר או לכל כלי. הגדרה נוספת לקול היא דעה או העדפה של אדם בעניין העומד להכרעה ובו יש להצביע. הגדרה זו נוגעת לימי הבחירות, בהם סופרים את הקולות השונים של האזרחים כדי לראות את פילוג המנדטים בין המפלגות השונות. לא סתם ישנו גם חיבור בין שתי הגדרות אלו. כשאדם רוצה "להשמיע את קולו" אין כוונתו רק להשמעת צליל דיבורו או להשמעת שירתו בחלל האקוסטי. אדם הרוצה שישמעו את קולו גם רוצה שיקשיבו לדעותיו ולדבריו. אדם זה ירצה שדעתו תישמע, שלדעתו תהיה במה ואוזן קשבת במרחב הציבורי.


המילים קוֹל והָמוֹן הן מילים נרדפות. המילה המון משמעה היסודי הוא "רעש" או "קול". בתנ"ך אנו מוצאים את הפסוק: "וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ לְאַחְאָב עֲלֵה אֱכֹל וּשְׁתֵה כִּי קוֹל הֲמוֹן הַגָּשֶׁם" (מלכים א יח, מא). וכן משמעות זו קיימת גם בשיר הילדים הידוע: "גשם גשם משמיים קול המון טיפות המים" (היורה, יחיאל היילפרין).


משמעות נוספת למילה המון היא "קהל רב". ואכן ישנו קשר בין המון כקהל רב לבין רעש. נסו לחשוב על השורה מההמנון: "כֹּל עוֹד בַּלֵּבָב פְּנִימָה נֶפֶשׁ יְהוּדִי הוֹמִיָּה". רחוב הומה הוא רחוב בו ישנו הרבה רעש, בעקבות ההמון הנמצא בו. המשמעות "המון" התפתחה גם למשמעות רחבה יותר לכמות רבה של דברים בכלל - הַרְבֵּה. הרוצים לקרוא על כך בהרחבה מוזמנים לקרוא באתר האקדמיה.


יום הבחירות מזמן יום שבו האזרחים כהמון באים להצביע למפלגה המייצגת את דעתם ואת השקפת עולמם. אנשים הולכים להצביע כדי שקולם יישמע, ולא רק ייספר במובן הפיזי. כל קול בקלפי נספר ונשמע.

בצאת הגיליון הראשון של החטיבה, אני קוראת לכם - תלמידי החטיבה - לקחת חלק בכתיבת העיתון. אני מזמינה אתכם לראות בכתובת זו מקום להביע את דעתכם ואת תחומי העניין שלכם. עשו קצת רעש! השמיעו את קולכם בהמוניכם!

יום בחירות שמח!

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page