top of page

על בחירה

מהי בחירה? מהם הגורמים או ההשפעות של בחירה? מהי בחירה חופשית? מה ההבדל בינה לבין בחירה

רגילה? ואיך מבצעים אותה? זאת ועוד במאמר שלפניכם...


הבחירות הבאות נערכות באחד בנובמבר והן הולכות ומתקרבות בצעדי ענק, ונמצאות ממש מעבר לפינה.

תהליך מרכזי הנעשה בבחירות הוא עצם הבחירה – קבלת החלטה ועמדה לגבי המפלגה בה אתם תומכים. אך מהי בחירה? מה בחירה כוללת? איך יודעים במי לבחור? האם זו בחירה חופשית? ומהי זו בחירה חופשית בכלל?

מהי בחירה ומה מעמדה בחיים שלנו?

בחירה היא קביעת עמדה, קבלת החלטה בין כמה אפשרויות ותהליך ברירה בין כמה עמדות, דעות, או מחשבות. אנו בוחרים בכל יום מימי חיינו, בין אם ההחלטות חשובות ובין אם הן בעלות השפעה נמוכה וחסרות משמעות. הן קיימות בכל שנייה ושנייה בתהליך החשיבה שלנו ובכל היבט בחיינו: 'האם כדאי לי לאכול לארוחת בוקר קורנפלקס או חביתה? ' או 'לאיזה בית ספר כדאי לי לעבור?' או 'האם להקשיב להסבר של המורה או להקשיב רק אחר כך?'.

בחיים שלנו כל דבר שאנחנו עושים, בין אם זה להישאר לשבת או להמשיך ולפעול, בין אם זה להתחיל משהו חדש ובין אם זה לשנות את החיים שלנו לחלוטין - כל שנייה בקיימות שלנו מלווה בהחלטה שנובעת מבחירה, גם אם איננו מודעים לה.



מהם הגורמים לבחירה?

הגורמים לבחירה הן שונים ומגוונים. ישנם שני סוגי גורמים: הסוג הראשון (הסוג האישי) הוא גורמים אשר תלויים בשיקול דעתכם המוחלט ללא השפעות חיצוניות. ואילו הסוג השני (הסוג החברתי) הוא גורמים אשר תלויים בשיקול דעתם של אחרים או בדברים ואירועים חיצוניים.

הסוג הראשון (הסוג האישי) מדבר על ההעדפות האישיות של האדם, על המחשבות, החששות והרגשות האישיים שלו לגבי האפשרויות, זאת ללא התערבות חיצונית. גורמים מסוג זה הם הגורמים בעלי החשיבות הגבוהה יותר, ובעת קבלת החלטה יש לשים לב ולהשקיע את תשומת ליבך בגורמים אלה ובנטיית ליבך.

הסוג השני (הסוג החברתי) מדבר על השפעות חיצוניות על הבחירה, כמו דעותיהם של אנשים אשר מובעות אליך, רגשותיהם של אנשים אחרים, טרגדיה נוראית שקרתה או כל אירוע חיצוני שעלול להשפיע עליך ולשנות את דרך החשיבה שלך. גורמים מסוג זה הם הגורמים בעלי העדיפות המשנית. הרי קודם כל עליך לשים את עצמך קודם ולחשוב על רצונך האישי, ורק אז לחשוב על אירועים חיצוניים שמשפיעים על ההחלטה, ובעקבות זאת לשקלל מחדש את בחירתך.

בכל בחירה ובכל החלטה סוגי הגורמים השונים לא יצופו לכם כל אחד לבדו, אלא יבואו ביחד. ויהיה עליכם להפריד ביניהם ולשקול את מידת חשיבותם.

הגורמים לבחירת אפשרות מסוימת הם בעלי ערך גבוה ועליכם לחשוב עליהם לפני קביעת ההחלטה הסופית ולשקול את הסיבות החשובות עבורכם ולאיזו אפשרות הן מטות את החלטתכן.


מהן התוצאות של בחירה?

בראש ובראשונה התוצאות של הבחירה תלויות בגודל הבחירה. אם הבחירה קטנה כך גם התוצאות שלה יהיו מזעריות. ככל שהבחירה תגדל בחשיבותה כך גם חשיבותן של התוצאות של הבחירה יגדלו בהתאם.

התוצאות של הבחירה יכולות להיות גם חיוביות וגם שליליות עבורך. התוצאות החיוביות של הבחירה הן קיום הסיבות לבחירת האפשרות.

לדוגמה אם בחרתי לאכול קורנפלקס לארוחת בוקר, כי היה לי חשק לכך - אז התוצאה החיובית היא סיפוק החשק.

התוצאות החיוביות מסבות לבוחר אושר רב, שמחה ולרוב הן גוברות על התוצאות החיוביות של אפשרויות אחרות בשל העובדה שבחרתי באפשרות הספציפית הזו בגלל המגוון וגודל התוצאות החיוביות שלה שכמובן גובר על האפשרויות האחרות בנקודת מבט זו.

התוצאות השליליות של הבחירה הן שהסיבות (שיכלו להסב לי אושר) לבחירת אפשרויות אחרות אינן מתקיימות, ולכן ההפך מהן (השלילי) קורה.

לדוגמה אם בחרתי לאכול קורנפלקס בעוד האפשרות השנייה הייתה חביתה, כי היא בריאה יותר - התוצאה השלילית היא שאני אוכלת משהו פחות בריא.

התוצאות השליליות גורמות לבוחר: צער, כעס, לפעמים אף חרטה על כך שבחר את הבחירה שאותה בחר, והן לרוב מעטות בהשוואה לתוצאות השליליות של אפשרויות אחרות. זאת בשל העובדה שבחרתי באפשרות הספציפית הזו מפני שהתוצאות השליליות הן מעטות באופן יחסי לשאר האפשרויות שעמדו בפניי.

התוצאות של הבחירה הן חלק חשוב בתהליך שלה, ויש לחשוב על כל תוצאה בהקשר לגורם שלה ולבדוק: האם זו התוצאה החיובית שלה אנו מצפים? האם כלל התוצאות החיובית של בחירה זו שוות את זה?


מהם כמה דרכים לקבלת החלטות (תהליך הבחירה)?

להלן כמה מהדרכים שבהם אנשים מקבלים החלטות (מעובד מתוך "7 סגנונות של קבלת החלטות", מהות החיים - https://www.eol.co.il/articles/516):

  • חכמת ההמון

אנשי חכמת ההמון אלו אנשים אשר מרבים לאסוף דעות מהסביבה כדי לקבל החלטה מסוימת. אנשים אלה בדרך כלל יתייעצו עם מכרים, ייכנסו לפורומים, ישאלו שאלות בפלטפורמות החברתיות, וכן הלאה. הם בדרך כלל ישימו יותר משקל על הגורמים החברתיים לבחירה (הגורמים הכוללים סיבות שאנשים אחרים ואירועים חיצוניים משפיעים עליהם) ויסתמכו על אחרים.

  • נתונים ומספרים

אנשי נתונים ומספרים אלו אנשים שאוהבים לבסס את ההחלטה שלהם על סמך נתונים סטטיסטים, עובדות ומספרים. בקרב אנשים אלו, מאגרי נתונים ושאר מקורות מידע שניתן להרכיב מהם תמונה ברורה מנחים את תהליכי קבלת ההחלטות שלהם והם מהווים ביסוסים (גורמים חברתיים שבהם החברה ואירועים חיצוניים משפיעים על החלטתם) ברורים לאפשרויות. קבוצה זו משתמשת לרוב בכלים כמו טבלאות אקסל, גרפים וכן מחשבונים למיניהם.

  • אינטואיציה

אנשי אינטואיציה אוהבים להסתמך על רגשות או תחושות, ומסתמכים יותר על הגורמים האישיים (גורמים אשר כוללים את תחושותיו, את מחשבותיו, ואת דעותיו של הבוחר ללא התערבות חיצונית). לרוב אלו הם אנשים עם ביטחון רב ויכולת קבלת החלטות מהירה על בסיס תחושת הבטן. המדע היום מכיר בקשר של האינטואיציה לתת-מודע, ולכן במקרים רבים לא מדובר על החלטות בלתי רציונליות ובטח שלא שליליות (בניגוד למוניטין שנקבע להן לאורך תקופת זמן ארוכה מאוד).

  • בעד ונגד

אנשי בעד ונגד אלה אנשים שעושים רשימה כדי לבדוק את כל התוצאות השליליות והחיוביות האפשריות של כל אפשרות. ולאחר מכן הם משווים בין הרשימות של האפשרויות השונות ומכריעים איזו אפשרות היא הטובה ביותר. האנשים ששוקלים בשיטה זו הם לרוב אנשים פרפקציוניסטים. והם יכולים לראות דברים מכל זווית בעוד שהם מסרבים לפספס את כל התוצאות האפשריות ואת ההשוואה בין כל האפשרויות בתהליך הבחירה. שיטה זו יעילה, כוללת, ומסכמת כך שהיא מגבירה את יכולת ההכרעה וההשלמה על הבחירה הסופית.


מהי בחירה חופשית ומה ההבדל בינה לבין בחירה רגילה ?

לפי המילון (Oxford Languages) בחירה חופשית היא "הַהַשְׁקָפָה כִּי הָאָדָם עַצְמוֹ קוֹבֵעַ לוֹ מֵרְצוֹנוֹ החופשי וּלְפִי בְּחִירָתוֹ אֶת דְּרָכָיו וּמַעֲשָׂיו בַּחַיִּים". אך מה זה אומר?

בניגוד לבחירה רגילה שבה כל אחד עלול לבצע לך את הבחירה או עלול להגביל לך את האפשרויות העומדות לפניך, עיקרון הבחירה חופשית עומד על כך שאתה בעצמך מבצע כל בחירה בחייך – בין הקטנה ביותר לבין הגדולה ביותר, וכך אתה קובע לגמרי בעצמך את דרכך בחיים לפי שיקולך בלבד ולא לפי שיקוליו של אף אחד אחר.

לדעתי בחירה חופשית היא השקפה כה חשובה בעולמנו ויש להחזיק בה, מכיוון שהיא נותנת לנו את החופש לבחור בעצמנו את דרך החיים שלנו. אני מאמינה שהחופש בבחירות חיינו הוא עיקרון כה חשוב ומהותי ואין לפספסו, שהרי בלעדיו לא היינו נהנים או שמחים אלא רק סרים למרותו של אדם אחר – דבר אשר היה מדכא ומעציב אותנו עם הזמן.

עם זאת יש לקבוע גבולות. הרי אם כל אדם היה עושה כל שברצונו ובוחר את בחירותיו ללא הגבלה כלל, היה כאוס נוראי בעולם, כי לא היה הגבלה בבחירות שמונעת ממישהו לעשות דברים נוראים ונבזים.

מפה נובע שבחירה חופשית היא ערך חשוב ומהותי שכן יש לשמור עליו בחיינו ולא לאבדו כי הוא זה שמשמח, וגורם לנו לאושר. אף על פי כן הוא גם עלול לגרום לכאוס אם יהיה ללא גבולות בכלל – בגלל שכולם יכולים לעשות ככל העולה ברצונם.


האם הבחירות לכנסת הן בחירה חופשית?

הבחירה ביום זה היא בהחלט בחירה חופשית, כיוון שהיא מתבצעת לפי שיקול דעתך, ללא התערבות חיצונית הכוללת הגבלות ואיסורים. אתה בוחר מפלגה מתוך המפלגות שמציעות את עצמן לכך. בבחירות אף אחד אינו בוחר עבורך ואין הגבלה באפשרויות, וזו ההגדרה להחלטה חופשית – החלטה המתבצעת משיקול דעתך, ללא התערבות חיצונית כלל- שבהם מישהו מגביל אותך ואת חירותך.

הגורמים האישיים (הגורמים הכוללים את מחשבותינו, דעותינו, ותחושתנו ללא התערבות חיצונית) להחלטה זו נובעים מנטיית ליבנו ודעותינו האישיות ששותפות למצע ולערכים של כל מפלגה, וממה הם מציעים עבורנו שמוצא חן בעינינו והיינו רוצה שיהיה במדינתנו. ואילו הגורמים החברתים (הגורמים הכוללים השפעה מהחברה ומאירועים חיצוניים) להחלטה זו נובעים מהבעת הדעות והרגשות של אנשים אחרים על מפלגה זו או אחרת, ואף מתוך לחץ חברתי מסוים.

התוצאות החיוביות להצבעה למפלגה הן תמיכה והוספת קול לערכים, לאופן ניהול המדינה ולדרך שבה מאמינה המפלגה – דברים אשר יעשו לך ולאנשים החשובים לך רק טוב ואושר. ואילו ההשלכות השליליות להצבעה למפלגה מסוימת הן פספוס ואולי היעדר קידום של נושאים שחשובים לך שאינם חלק ממצע המפלגה לה הצבעת, אך הם חלק ממצע של מפלגה אחרת.

השלכה שלילית נוספת עלולה להיווצר אם אתה מצביע למפלגה שאינך תומך בכל דרכיה, וכך אתה מוסיף קול ותומך בדברים אלו שלא יסבו לך אושר ושמחה אלא רק עצב וכעס.

ארצה להוסיף שתוצאות הסופיות של הבחירות לכנסת הן חיבור של כל תוצאות הבחירות האינדיבידואליות של אנשים במדינתו, ולכן התוצאות שלהן שונות מהתוצאות של בחירה של אדם יחיד. התוצאות של קולות הבחירות יקבעו מי ינהיג את מדינתנו במשך ארבע השנים הבאות – ולכן יקבעו גם אילו ערכים, אופן הנהגה, חוקים, קשרים דיפלומטיים, כללים והתנהגויות יהיו מושתתים בארצנו בארבע השנים הבאות.


מהם טיפים לתהליך בחירה?

לפניכם טיפים לתהליך בחירה ולקבלת החלטות (חלק מהטיפים נלקחו מ"10 טיפים לקבלת החלטות נכונות בחיים", AskPeople, באתר https://mobile.askp.co.il/tips/11) :

  1. השלב הראשון שברצוני להמליץ זה להירגע, לנשום עמוק, ולא להילחץ.

  2. לאחר מכן הייתי ממליצה לבדוק באיזה סוג של התמודדות עם בחירה אתם משתמשים בדרך כלל או שואפים להשתמש (בעד ונגד, אינטואיציה, נתונים ומספרים...).

  3. לאחר מכן הייתי מתחילה לפעול ולבחון את האפשרויות בעזרת סוג ההתמודדות, ולאט לאט להתחיל לגבש אפשרות מועדפת, ולבסוף לבצע את הבחירה.

  4. אם אינכם רוצים להשתמש בסגנון בחירה מסוים, ניתן לפעול כך:

א. לרשום את הבחירה ואת האפשרויות.

ב. לרשום גורמים – אישיים וחברתיים, לכל אפשרות.

ג. לרשום תוצאה לכל גורם ואת השפעתה עלייך - השפעה חיובית או שלילית.

ד. להתחיל לחשוב איזו אפשרות הכי משתלמת מהבחינות הבאות: לאיזו אפשרות יש הכי הרבה גורמים טהורים וחשובים? לאיזו אפשרות יש יותר תוצאות חיוביות מאשר שליליות?

5. טיפים נוספים למהלך תהליך הבחירה:

א. בבחירה עצמה, תשאירו אפשרות אחת שהיא טובה ותוכל לשמש כתוכנית חלופית במקרה שהתוכנית המקורית תשתבש.

ב. אל תתנו ללחץ חברתי או לחץ של זמן להשפיע על קבלת החלטה שלכם – זה עלול לגרום לכם לקבל החלטה שאינה טובה עבורכם ובעלת חסרונות רבים.

ג. לאחר שעשיתם את כל תהליכי הבחירה והגעתם להחלטה, אל תהססו ליישם אותה, תפעלו מיד ואל תפחדו כי זה עלול לגרום לחרטות מיותרות, לחוסר אמון עצמי ולעיכוב מיותר.

ד. לאחר קבלת ההחלטה אל תקשיבו לביקורת חיצונית או פנימית. הרי היא נאמרת רק כדי לפגוע בכם ובעובדה שקיבלתם החלטה או כדי שאחרים יוכלו להביע את פקפוקם בהחלטתכם. אל תשכחו שהחלטתכם מותאמת רק בשבילכם ולכן היא מתאימה לכם בדיוק.

ה. תהנו מתהליך הבחירה, זה יגרום לכם לחיוביות לאורך התהליך ולעשיית תהליך מיטבי ומלא, ובכך בכל בחירה שתעשו תהנו ותהיו מאושרים. וכיוון שהבחירות מרובות כך גם האושר יגדל. אם החיוביות לאורך התהליך תחסר אתם תהיו מדוכאים, עצובים, או כעוסים ומלאים רגשות אשר מערפלים את מוחכם. הדבר יוביל לקבלת החלטה מזורזת ולא מיטבית, בה שקילת האפשרויות אינה נכונה, דבר הגורם לבעיות לאחר קבלת ההחלטה.


Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page