top of page

סערה סביב מינוי יו"ר מפלגת נועם לראש היחידה לתוכניות חיצוניות לבתי הספר

אבי מעוז נכנס לאור הזרקורים לאחרונה בעקבות מינויו לאחראי על היחידה לתוכניות חיצוניות לבתי ספר. יחידה זו תצא ממשרד החינוך ולא תהיה כפופה עוד לשר החינוך אלא לאבי מעוז. מינוי זה עורר סערה ברחבי המדינה.

על מה בדיוק המהומה? נסביר.

לצד לימודי החובה והבחירה בבתי הספר פועלות תוכניות חיצוניות במגוון תחומים לבחירת בתי הספר או ועדי הורים. מדובר בתוכניות העשרה ותרבות ובתכנים המסובסדים בחלקם על ידי משרד החינוך. עד היום נכללו בתוכניות, בין השאר, פעולות הסברה בנושא להט"בים, עידוד גיוס לצה"ל, שיעורים ביהדות, תוכניות למניעת אלימות ועוד.

מינויו של מעוז סוכם בהסכם קואליציוני בין מפלגתו, נועם, שזכתה למנדט אחד בלבד בבחירות האחרונות, לבין הליכוד. מדובר בכוח עצום המאפשר למעוז שליטה על התוכניות שיוצעו לבתי הספר ושליטה על תקציב של מעל שני מיליארד שקלים אשר מוענק למימון התוכניות הללו.

מפלגת נועם מתנגדת לאורח החיים של קהילת הלהט"ב והעומד בראשה התבטא בעד ביטול מצעד הגאווה בירושלים. המפלגה מאמינה ש"נשים בלחימה = החלשת הצבא" ומתנגדת לשירות נשים בצה"ל. לדברי מעוז "התרומה הכי גדולה שלהן (הנשים) למדינה – שיינשאו" (קישור לכתבה). מעוז סבור ש"הדרך לחיזוק המדינה עוברת בזהות יהודית", דוגל בהפרדה בין גברים לנשים הבוחרות בכך במוסדות אקדמיים ובאירועים, תומך בביטול החלטת ממשלה העוסקת בייצוג נשים באופן ראוי ועוד. מפלגת נועם הצהירה כי בכוונתה לבצע רפורמה במערכת החינוך באופן שיחזק את הזהות היהודית של התלמידים.

בעקבות ההתבטאויות של מעוז והחשש שיבטל חלק מהתוכניות שמעודדות פלורליזם, פמיניזם ותמיכה בסגנון החיים של להט"בים קרא ראש הממשלה היוצא לפיד לראשי רשויות שלא לשתף פעולה עם מעוז. ראשי רשויות ובהן ראש עיריית תל אביב וראש עיריית הרצליה הודיעו כי ימשיכו ללמד בבתי הספר תכנים ליברליים כשהעיריות תתמוכנה בעצמן במימון התוכניות.

מדובר בניסיון של הרשויות המקומיות לעקוף את ההשפעה של מעוז על התוכניות החוץ לימודיות, אך מובן שלא כל רשות מקומית יכולה לממן תוכניות כאלה ואין ספק שלפחות בחלק מבתי הספר ילמדו את התכנים החדשים של היחידה במקום תכנים ליברליים שעשויים להתבטל.

בין אם תומכים בדעותיו של מעוז ובין אם לא, נותר לתהות האם ראוי שראש של מפלגה שיש לה ייצוג יחיד בכנסת תקבל השפעה גדולה כל כך על תחום החינוך?

Commentaires


Les commentaires ont été désactivés.
bottom of page