top of page

השפעות השבתת המשק בימי הבחירות

בשנים האחרונות ימי הבחירות הפכו לשגרה וכתוצאה מכך, ישנה חשיבות רבה להשלכות הנלוות לימים אלה, שכן מדובר ביום שבתון המשפיע על כלכלת המשק בישראל. בכל יום בחירות המשק הישראלי מושבת. כל עובד (לא זר) זכאי לחופש מעבודתו ביום זה ללא אובדן ימי החופש העומדים לרשותו.


אמנם התרגלנו לימי שבתון בימי הבחירות אך מסתבר שזו תופעה חריגה בדמוקרטיות המתקדמות. רוב המדינות המקיימות ממשל דמוקרטי מקיימות את הבחירות בשבת או בראשון, שהם ימי חופשה רגילים. במדינות שבהן הבחירות מתקיימות באמצע השבוע, למשל ארה"ב וקנדה, אין יום שבתון מלא שמשתק את המשק.

היתרונות של יום הבחירות כיום שבתון

לחלק גדול מהאוכלוסייה זה לא מעשי לעבוד ולהצביע באותו יום. השפעת חלק זה מהאוכלוסייה על תוצאות הבחירות היא עצומה, ולכן האינטרס הדמוקרטי הוא לאפשר לאוכלוסייה זו להצביע. אם יום הבחירות הוא יום שבתון, אחוזי ההצבעה יהיו גדולים בהרבה ולפיכך הקדנציה הבאה של נבחרי הציבור תהיה נעימה יותר לעם ישראל כמכלול. אם הכנסת המכהנת לא תיבחר ע"י רוב העם הדבר עלול לשנות את התנהלות ישראל לשנים הקרובות ולהרחיק אותנו מהחזון לדמוקרטיה אמיתית.

החסרונות של יום הבחירות במתכונת של יום שבתון

האומדן הרשמי היחיד שנעשה בנושא הפסד כתוצאה מיום שבתון נעשה בשנת 2013 על ידי המועצה הלאומית לכלכלה ולפיו מתקיים הפסד של 600 מיליון שקלים. עם זאת, כיוון שיום חופש זה מוענק כ"מתנה" מצד המעסיקים, כסף זה יוצא מכיסיהם.


יתר על כן, ישנן גם השפעות ארוכות טווח לימי הבחירות אשר באות לידי ביטוי בהספק ובתפוקה בשוק העבודה כאשר פרויקטים ממשלתיים או פרטיים לא מתקדמים כגון אישורי תקציבים, העבודות על הרכבת הקלה, קידום עסקים ואפילו תהליכי ייעול ופיתוח מקומות עבודה נעצרים בשל האתנחתא הזאת.


האם הגידול האפשרי באחוז המצביעים מצדיק את המחיר הכלכלי? השאלה מתחדדת לאור ריבוי ימי השבתון. מצד אחד, הפגיעה במשק גדלה ככל שיש יותר ימי בחירות. מצד שני, אם לא נעודד הצבעה אולי לא נצליח להגיע להכרעה ונמשיך עם עוד ועוד ימי בחירות.

בכל מקרה, ללא קשר לדעותינו בנידון, נכון לעכשיו הבחירות מתנהלות כיום שבתון ולכן לנו רק נותר להנות מיום החופש ולומר לבני משפחתינו ללכת לקלפיות ולממש את זכותם הדמוקרטית.

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page