top of page

הדי לאמאר

שמה של הדי לאמאר, אולי מוכר לכם כשמה של השחקנית בעידן הזהב של הוליווד שזכתה לתואר "האישה היפה ביותר בתבל". אך העובדה הפחות מוכרת לגביה היא שהיא הייתה ממציאה מבריקה וגאונה!


הדי לאמאר נולדה בשם "הדוויג אוה מריה קייזלר" בשנת 1914 בוינה, אוסטריה. לאמאר חלמה להיות שחקנית ולהופיע על במות ברחבי העולם, והיא אכן הגשימה את חלומה.


לאמאר, בת יחידה, זכתה לתשומת לב רבה מאביה, מנהל בנק ואדם סקרן, שהעניק לה השראה להסתכל על העולם בעיניים פקוחות. לעתים קרובות הוא היה לוקח אותה לטיולים ארוכים, שם היה דן בעבודה הפנימית של מכונות שונות, כמו בית הדפוס או מכוניות רחוב. שיחות אלו הנחו את החשיבה של לאמאר

ובגיל 5 בלבד, ניתן היה למצוא אותה מפרקת ומרכיבה מחדש את תיבת הנגינה שלה כדי להבין כיצד פועלת המכונה.

בינתיים, אמה של לאמאר, שהייתה פסנתרנית קונצרטים, הכירה לה את האומנויות, והכניסה אותה לשיעורי בלט ופסנתר כבר מגיל צעיר.


לאמאר התפרסה בתחילת שנות ה-30 כשחקנית קולנוע, ובשנת 1933 נישאה לפרידריך מנדל, איש עסקי אוסטרי עשיר. השניים נישאו בכנסיית קארלסקירכה בוינה, אוסטריה, כאשר מנדל היה בן 33 ולאמאר בת 18.מנדל היה מבכירי סוחרי הנשק באוסטריה ומקורב לגורמים במפלגה הנאצית, בנוסף לכך שסחר בנשק ניסה גם לתכנן מטוס קרב ומערכות הנחייה וניווט.


ביתם של לאמאר ומנדל הפך למוקד ביקורים של בכירי הפאשיסטים באירופה של שנות ה-30, בהם גם אדולף היטלר ובניטו מוסוליני.כך נחשפה לאמאר לסוגי הנשק והטכנולוגיות שהיו בידיהם.

כשבעלה המיליונר רצה לחסל את קריירת המשחק שלה, היא ברחה לפריז ומאוחר יותר ללונדון.


פריז הכירה לראשונה את לואי בי מאייר, מפיק סרטים הוליוודי יהודי-אמריקאי,שהעניק לה את שם הבמה "הדי לאמאר", על שם ברברה לה מאר, כוכבת הקולנוע האילם אשר מתה בשנת 1926.


הדי לאמאר הופיעה בסרטים רבים בבריטניה ובארצות הברית. תפקידה המוכר ביותר היה גילום דמותה של דלילה.

לאמאר ניהלה סדנה סודית שבה השתעשעה עם המצאותיה. במהלך מלחמת העולם השנייה, מועצת הממציאים הלאומית ביקשה מאזרחים שיגישו לה המצאות ורעיונות.


לאמאר זיהתה בעיה שחשבה שתוכל לפתור: האותות המכווינים של טילי הטורפדו של חיל הים, שהיו מונחים בגלי הרדיו, היו קלים לחסימה, דבר שגרם להם לסטות ממסלולם.


בארוחת ערב חגיגית עד מאוד פגשה הדי את גורג' אנתאיל. בערב זה, הבינו תוך כדי שיח משותף שניתן לשנות את תדירות אותות הרדיו המנחים באמצעות אותה הטכנולוגיה המשמשת פסנתרנית לשינוי צליל התווים, כאשר האות הזה יהיה בלתי ניתן לחסימה. הערב הסתיים בהתרגשות גדולה מצד לאמאר בעקבות התגלית, והיא החליטה לכתוב לאנתאיל את מספר הטלפון שלה באודם על חלון המכונית שלו.


כך החלה העבודה המשותפת של לאמאר ואנתאיל אשר פיתחו ביחד טכנולוגיה בשם דילוג תדר פזור ספקטרום. בזכותה רשמה לאמאר פטנט בשנת 1942. לדאבונה של לאמאר, צבא ארה"ב לא התעניין בהמצאה זו, אך למרות האכזבה היא החליטה לא להרים ידיים וניצלה את תהילתה הקולנועית כדי לגייס מיליוני דולרים באגרות חוב לשם פיתוח הטכנולוגיה.


רק בשנת 1962,במהלך משבר הטילים בקובה (מדינת אי בצפון האיים הקריביים) הצבא הבין שהספקטרום שהמציאה לאמאר היה למעשה "מכרה זהב". הטכנולוגיה שפיתחה לאמאר שימשה לשליטה בטורפדו ובתקשורת בין כמה מכשירים אלקטרוניים.

היום יותר מתמיד הטכנולוגיה של לאמאר משפיעה עלינו בחיי היום יום ומאפשרת לנו שימוש יום יומי בטלפונים חכמים, במערכות איכון לווייני ובאינטרנט אלחוטי.



Comentarios


Los comentarios se han desactivado.
bottom of page