top of page

מסע אל תוך עולם האנימה: חלון לתרבות יפן

Updated: Jun 1




חובבי אמנות? מעריצי סדרות? או סתם מחפשים חוויות חדשות?

בואו ולימדו על עולם האנימה המרתק. 

אנימה הוא שם קסום המעורר עולם שלם של דמויות צבעוניות, סיפורים מרתקים ויצירתיות פורצת דרך. עבור היפנים, אנימה היא הרבה יותר מסתם אנימציה - היא תרבות שלמה, המשקפת את עולמם הפנימי של היפנים, שם קוד לחלומות, רגשות וערכים.

הצצה אל ההיסטוריה

האנימציה ביפן החלה בתחילת המאה ה-20, כאשר יצרני סרטים החלו לנסות טכניקות שפותחו בצרפת, גרמניה, ארצות הברית ורוסיה. יש הטוענים כי האנימציה היפנית המוקדמת ביותר היא "קאטסודו ששין", עבודה פרטית של יוצר לא ידוע. ב-1917, החלו להופיע היצירות המקצועיות הראשונות והמוצגות לציבור. אנימטורים כמו אוטן שימוקאווה, סייטרו קיטיאמה, וג'ונ'יצ'י קואוצ'י (הנחשבים ל"אבות האנימה") יצרו מספר סרטים. רוב היצירות הראשונות שלהם אבדו עם הרס המחסן של שימוקאווה ברעידת האדמה הגדולה של קנטו ב-1923.



כאשר מדברים על אנימה בדרך כלל מתכוונים לסרט או סדרה אשר נוצרו בהשראה לקומיקסים יפניים (מאנגה - המאנגה, ביפנית "תמונה מגוחכת"), התפתחה במקביל לקומיקס המערבי. יחד עם זאת, ביפן יש לאנימה מאפיינים שונים מאלו המערביים בין אם זה במרכיבים הגרפיים לבין המבנה ובין האופן שבו מספרים את העלילה בה.

אגב, מעניין לציין שבעוד היפנים משתמשים במילה "מנגה" לציון כל סוג של קומיקס, מחוץ ליפן משתמשים במילה לציון של הקומיקס היפני בלבד.



עם השנים, פיתחה האנימה סגנון ויזואלי מובחן. עיניים גדולות, אף ופה קטנים ושיער צבעוני מעוצב באופן קיצוני הפכו למאפיינים מוכרים ואהובים. סגנון זה, יחד עם עלילות מרתקות ודמויות בלתי נשכחות, הפכו את האנימה לתופעה בינלאומית.



מקורן של רוב האנימות המפורסמות הוא בקומיקסים יפניים, המכונים "מאנגה". הקשר בין אנימה למנגה הדוק, וניתן לראות כיצד סיפורי המנגה מתעוררים לחיים דרך האנימציה.



האנימה מורכבת מלמעלה מ- 430 חברות הפקה כולל אולפנים גדולים כגון: Studio Ghibli, Kyoto Animation, Sunrise, Bones, Ufotable, MAPPA, Wit Studio, CoMix Wave Films, Production I.G, and Toei Animation.

מאז 2016, האנימציה היפנית מהווה 60% מתוכניות האנימציה בעולם.


האנימה היא כלי ביטוי תרבותי ייחודי, המאפשר הצצה אל עולם הערכים, הרגשות וההיסטוריה של יפן. היא מציעה מגוון רחב של ז'אנרים, סיפורים ודמויות, ומאפשרת לכל אחד למצוא את האנימה שתדבר אליו.


האנימה היא עולם ומלואו, המציע חוויה תרבותית ייחודית לכל מי שמוכן לצאת למסע מרתק.



בתמונות הבאות ניתן לראות את כמה מסדרות האנימה המוכרות והמצליחות ביותר בעולם:


Related Posts

See All

ראיון עם המורה למוזיקה - ניר

כששמענו שאנחנו צריכים לכתוב כתבה לגיליון בנושא אומנות, הרגשנו שיש לנו הזדמנות להכיר טוב יותר את המורה שבזכותו יש לנו אפשרות להכיר טוב...

ראיון עם מנהלת החטיבה - רעות ברתנא

כשהחלטנו שנעשה ראיון עם מנהלת החטיבה של בית הספר הגברת רעות ברתנא, קצת חששנו כי לא ידענו איך זה עומד להיות, אך ברגע שהתחלנו לראיין אותה...

Comments


bottom of page