top of page

הפחד משינויים

שנת הלימודים מגיעה לסיומה. עם סיום שנת הלימודים מגיעה גם תקופה חדשה והזדמנות לפתיחת דף חדש. החופש הגדול מגיע וזה הזמן המושלם לעשות שינוי. בין אם זה שינוי במעבר למקום חדש, שינוי במראה החיצוני או שינויי בתחביבים ובהכרת דברים חדשים או אפילו השינוי שכולם עוברים שהוא מעבר לשנת הלימודים החדשה, יש כאלה שמחכים ומצפים לשנת הבאה אך יש גם כאלה ש...פחות. תחילת תקופה חדשה לפעמים מגיעה גם עם פחד. עולים כיתה, הרמה עולה, לפעמים אתם עוברים לכיתה חדשה. מתחילה תקופה חדשה ולא צפויה ואי אפשר לצפות את מה יקרה בשנה הבאה והאם משהו ישתנה. בין אם אתם עוברים כיתה, בית ספר או אפילו רק מתקדמים לשנה הבאה, מגיע הפחד. הפחד מהלא נודע והפחד משינויים שכנראה יהיה נוכח אצלכם לקראת שנת הלימודים החדשה. בכתבה זו אני אדבר על הסיבות של פחד וחרדה משינויים ולמה אתם חווים אותו.



הסיבות לחרדה משינויים:

-ביטחון עצמי נמוך:


אנשים עם דימוי עצמי נמוך וביטחון עצמי נמוך נוטים להאמין שהמסוגלות העצמית שלהם איננה חזקה ולכן הם נוטים להתרחק משינויים וסיטואציות מאתגרות כי הם נוטים להאמין שהם לא יוכלו להתמודד איתן והם מעדיפים להישאר באיזור הנוחות שלהם ולא לקחת סיכונים.

-נסיון שלילי בעבר:


נסיון עבר יכול להיות מהניסיון שלנו או מהניסיון של אחרים וכשמגיעה ההזדמנות לעשות שינוי האנשים עם נסיון העבר נרתעים כי הם רוצים שהנסיון השלילי הקודם לא יחזור על עצמו ומעדיפים לא לקחת את הסיכון לשינוי. כמובן שללמוד מהטעויות זו דרך חכמה אך במקרה הזה נסיון אחד או שניים לא מעידים על הפוטנציאל בשינוי הבא שיקרה והתנסות אחת לא טובה לא בהכרח אומרת שההתנסות הבאה לא תהיה הצלחה. אם נפחד רק בגלל שפעם אחת קרה משהו לא טוב והיה לנו נסיון רע, אנחנו יכולים להפסיד המון הזדמנויות ודברים רק בגלל ה"התגוננות" הזו שמשהו רע לא יקרה.

-פחד מאיבוד שליטה:


רוב האנשים אוהבים את ההרגשה של שליטה ושהם בטוחים יודעים מה הם עושים ומחליטים בעצמם על החיים. שינוי, סביבה חדשה או שגרה חדשה עלולה לגרום אצלם לחוסר איזון והרגשה של חוסר שליטה אך בחיים שלנו קורים המון שינויים ודברים ספונטניים ואנחנו לא שולטים לגמרי על הכל לכן לא כדאי לתת לפחד מכל סוג לשלוט לנו על אורח החיים וכדאי לקבל את הדברים הפחות צפויים שקורים בחיים.

-פחד מהצלחה:


כן, קראתם נכון. באינטואיציה שלנו הפחד הזה לא רציונלי אך הוא בהחלט קיים וכולנו לא כל-כך מודעים אליו, אפילו האנשים שיש להם את הפחד. הוא קיים בעיקר אצל אנשים עם ביטחון עצמי ודימוי נמוך, והוא מגיע מהחשש של איך אנשים אחרים יגיבו להצלחה ומההשלכות שיכולות לקרות על אורח החיים. אמנם ההצלחה היא חוסר וודאות חיובי אבל היא עדיין באה עם שינוי וחוסר וודאות שמרתיע אותנו.

Related Posts

See All

Comentários


Os comentários foram desativados.
bottom of page