top of page

העתיד של היקום שלנו

מה יקרה בעתיד? בעוד 10 שנים? 50 שנים? מה יקרה בעוד 1000 שנים??

מה קרה עד עכשיו? ומה יקרה בהמשך? איך עתיד כדור הארץ יראה? המשך היקום הנצפה והלא נצפה, מערכת השמש, הגלקסיות הקרובות והרחוקות. איך היקום ימשיך ומתי הכל יגמר.

היקום נוצר לפני 13.8 ביליארד שנים. השאלה על איך היקום נוצר עדיין נשארה ללא תשובה, והשיחה בנושא עדיין פתוחה.

רוב הדתות בעולם יכולות להסכים על תשובה אחת, והיא שאלוהים יצר את כדור הארץ והיקום. מה שהם לא יכולים להסכים עליו זה מיהו אלוהים, מה הוא, וכמה אלים או אלילים קיימים. בניגוד לכך, למדענים וחוקרים יש דעה אחרת. בעולם המדע, ישנה תאוריה מקובלת אחת והיא תאוריית "המפץ הגדול". למרות שאיך הוכחה חד משמעית שהמפץ הגדול באמת קרה, בעזרת תשובה זאת ניתן להסביר את מבנה היקום והתנהגותו, לכן, מדענים אימצו את תאוריה זאת בתור התשובה להיווצרות היקום.



תאוריית המפץ הגדול אומרת כך: לפני מיליארדי שנים, בחלל לא היו חיים, אטומים, חלקיקים, אוויר או כל דבר אחר. בחלל לא היה כלום! ריק אין סופי. אבל, לפני כמעט 14 ביליארד שנים היקום נוצר בפיצוץ ענק. הוא יצר איתו גזים שונים, אלקטרונים, נויטרונים ופרוטונים, ביחד עם זה, נוצר מרחב הזמן והחלל, ויחד איתם גם כוח הכבידה. אחרי מאות מיליוני שנים, הכוכב הראשון נוצר, כתוצאה של שילוב גזים שונים שהתקרבו בגלל כוח הכבידה.

מעבר מהיר של 13.8 מיליארד שנים לעתיד... אנחנו פה!


כיום מדענים מעריכים שיש כ 2 טריליון גלקסיות ביקום הנצפה. כדי להבין את מספר זה אנחנו צריכים לדעת, שבגלקסיה כמו שביל החלב ישנם כ 200 מיליארד כוכבים אשר דומים לשמש שלנו, ומוערך שלפחות ל-100 מיליון מהם יש מערכות שמש דומות לשלנו. ישנם 2 טריליון כאלו!




השאלה הבאה שתישאל היא: מה יקרה בעתיד? לשאלה הזאת, למדענים יש תשובה. בעתיד שלנו, בזמן תכולת החיים שלנו, לא יקרה כלום. אבל מה יקרה אחרי? אחרי שאנחנו וילדנו ונכדנו ימותו. בעוד כ-5 מיליארד שנים השמש שלנו תתפוצץ. אך למזלנו, האנושות לא תהיה פה כדי לראות זאת, כבר לפני זה החום בכדור הארץ יעלה מעבר כל יכולת חיים.

מחוץ למערכת השמש, הכוכב האחרון היקום מוערך למות בעוד כ 100 טריליון שנים, כשזה יקרה, העצמים היחידים שיישארו ביקום יהיו חורים שחורים וננסים שחורים (כששמשות מסוג מסוים מתות - הן הופכות לננס לבן, כשהוא ימות הוא יהפוך לננס שחור. מדענים משערים שהם "הגופות" של הכוכבים המתים, אך עדיין לא נמצאו כאלו).


חורים שחורים מתפוגגים, זהו תהליך שבו החור משחרר קרינה ומתפוגג לאט.חורים שחורים הדומים לחור השחור שלנו במרכז שביל החלב נקראים, חור שחור סופר-מסיבי וכמו השם שלהם, הם ענקיים. בגלל גודלם העצום, הם היו מבין החורים האחרונים שיישארו ביקום. למען האמת, העובדה היא, שמדענים הצליחו להעריך את תכולת החיים של חור שחור סופר-מסיבי, והוא 10 בחזקת 100 שנים. או בפישוט: 1 ואחריו 100 אפסים. (להשווה, מדענים מעריכים שביקום הנצפה ישנם 10 במזקת 80 אטומים.)



במשך הזמן הזה גם הננסים השחורים יתחילו לקרוס ולמות. ננס שחור מת דרך פיצוץ הנקרא "סופר-נובה", בו הכוכב קורס לתוך עצמו, וכשהלחץ נעשה גבוה מידי, הכוכב מתפוצץ בפיצוץ ענק והופך לגז ולקרינה. לכוכב רגיל (רק כוכב בגודל ובמשקל מתאימים יהפוך לסופר-נובה), לוקח שניות אחדות לקרוס לתוך עצמו ולהתפוצץ. אך בשונה מכוכב רגיל, לננס שחור לוקח הרבה יותר זמן להגיע למצב של קריסה ומוות.

הננסים יישארו ביקום הרבה יותר זמן מכל חור שחור. לננס שחור ממוצע ייקח בין 10 בחזקת 1600 ל 10 בחזקת 320000 שנים. שזה 1 ואחריו בין 1,600 ל 320,000 אפסים!


המשך היקום, והמעבר שלו מאחד מלא בחיים וגלקסיות, לריק אין סופי, קר ומת. זה עתיד היקום, למזלנו אנחנו מזמן כבר לא נהיה פה אז אין ממה לדאוג.

היקום שלנו ימשיך להיות צבעוני ונוצץ למיליארדי השנים הבאות, ואולי אי-שם נמצא חיים.



Related Posts

See All

Yorumlar


Yorumlara kapatıldı.
bottom of page