top of page

אמדאוס - 1984

תעזבו אתכם מסרטים על חייזרים, מסע בזמן, ערפדים או מלחמה, תעצרו את הבינג' ותנתקו את הטלפון. אני הולך להמליץ לכם על הסרט האולטימטיבי. הסרט אמדאוס אולי עוד מעט בן 40 אבל שווה כל דקה. הוא לדעתי הסרט הכי טוב בכל הזמנים. הסרט אולי נקרא על שמו, אבל הוא בהחלט לא רק עוד סרט על מוצרט. הוא דווקא מספר על יריבו המר וחברו הטוב ביותר. ולא שמוצרט מודר מהסרט. דמותו של הגאון הילדותי מוצגת לאורכו של הסרט והמוזיקה השמימית שלו משדרגת את חווית הצפיה.

אתם בטח חושבים עכשיו : "כן, בטח! כנראה שזה סתם עוד סרט גרוע" אבל לא! זו יצירת מופת! אני לא ראיתי סרט טוב יותר מזה בחיי וראיתי המון סרטים, אולי אפילו יותר מדי.


הסרט מוצג כמחזה, רוב העלילה מתקיימת בחדרים סגורים ויש רק מעט קטעים קצרים המוסרטים בחוץ. הסרט משובץ במוזיקה של מוצרט ובהופעות אופרה. הלבוש התקופתי הופך את הצפייה בסרט לסוג של מסע בזמן.

יש אנשים שיגידו שהסרט עוסק בחייו ויצירותיו של מוצרט. אבל אני חושב שהמוטיב העיקרי שלו דווקא עוסק בקינאה. ולכן כל מי שאי פעם קינא באדם אחר, ימצא את עצמו בנעליו של הדמות הראשית האמיתית של הסרט, המלחין אנטוניו סליירי.


מבלי להוסיף ספויילרים, הסרט נפתח בביקור של איש דת צעיר בבית משוגעים. על מנת להעניק מעט מזור לנפשו הדואבת של סליירי בערוב ימיו. כשהוא יוצא משם לאחר ששמע את הסיפור מפיו של סליירי הוא כבר אדם אחר, כמו כל צופה בסרט, הוא לומד על הקינאה שטבועה בכל אדם, העלולה להעביר כל אדם על דעתו ולגרום לאדם אוהב-אל לפעול בדרך השטן.


עזבו הכל, ורוצו עכשיו לראות. אתם תודו לי, אני מבטיח. הסרט זכה ב-8 פרסי אוסקר, כבוד השמור לסרטים מעטים ביותר. הוא מבוסס על מחזה מצליח, שרץ על בימות התיאטראות ברחבי כל העולם עד היום. הוא מומלץ לאוהבי קולנוע, מוזיקה קלאסית וביוגרפיות היסטוריות ועלול להדביק גם אתכם הצופים בחיידק האופרה. ראו הוזהרתם!

Related Posts

See All

ראיון עם המורה למוזיקה - ניר

כששמענו שאנחנו צריכים לכתוב כתבה לגיליון בנושא אומנות, הרגשנו שיש לנו הזדמנות להכיר טוב יותר את המורה שבזכותו יש לנו אפשרות להכיר טוב...

ראיון עם מנהלת החטיבה - רעות ברתנא

כשהחלטנו שנעשה ראיון עם מנהלת החטיבה של בית הספר הגברת רעות ברתנא, קצת חששנו כי לא ידענו איך זה עומד להיות, אך ברגע שהתחלנו לראיין אותה...

Comments


bottom of page