top of page

חמש יצירות האומנות המפורסמות ביותר בעולם

Updated: Mar 16, 2023

ישנן אינספור יצירות אומנות בעולם כיום, בנושאים שונים ומגוונים. חלקן עוסקות בהיסטוריה, חלקן עוסקות בנופים מרהיבים וחלקן גם באנשים מוכרים וחשובים.

יצירות אומנות רבות מצליחות מאוד בכל רחבי העולם, והן מוצגות במוזיאונים מוכרים ואנשים רבים עומדים בתורים ארוכים זמן רב על מנת לראות אותן מקרוב.

בכתבה זו, אציג חמש יצירות אומנות מפורסמות ומצליחות מאוד ברחבי העולם. בנוסף ארחיב על האומנים המוכשרים אשר אחראיים ליצירות אלו.


1. המונה ליזה המונה ליזה, היצירה המפורסמת ביותר ברחבי העולם, צוירה על ידי לאונרדו דה וינצ'י בשנים 1503-1507 בפירנצה, עיר הולדתו. ניתן לראות בציור אישה ביישנית, בעלת חיוך דק המשלבת את ידיה. בנוסף לכך, הרקע שלה לא ניתן לזיהוי. דבר זה מזוהה במיוחד עם האומן לאונרדו דה וינצ'י אשר היה מכונה כאדם "בעייתי" ששום דבר לא היה מזוהה אצלו, הוא היה אדם מסתורי לחלוטין. המסתורין שמזוהה עם המונה ליזה ועם אומנה הוא שגרם (לטענת מומחים רבים) להצלחה המסחררת של יצירה זו אשר שומרת על הרלוונטיות שלה עד לזמנים הללו.




















2. ליל כוכבים ואן גוך, האומן ההולנדי צייר את ליל כוכבים בשנת 1889. למרות שואן גוך צייר יצירות אומנות נוספות רבות ומרשימות אחרות, יצירה זאת נחשבת ל"יצירת המופת" שלו. בנוסף, יצירה זו זכתה להתייחסויות רבות בתרבויות המערביות.

ליל כוכבים, מתארת את נופו מחלונו בבית החולים של ואן גוך בצרפת שבו שהה באותה תקופה בשל דיכאון. כאשר מתבוננים בציור ניתן להבחין בעצי ברוש גבוהים מאוד, אשר מאחוריהם ישנה עיירה קטנה, ובאופק ישנן גבעות רבות. המסר העיקרי שואן גוך בחר להעביר בציורו זהו שמי הלילה, אשר תופסים כשני שליש משטחו של הציור עצמו, ובשמיים צייר ואן גוך את הכוכבים ואת הירח. ואן גוך צייר את השמיים באופן כזה שהמתבוננים ביצירתו יכולים להרגיש תחושה של תנועתיות.












3. הצעקה

ציור זה, צויר בעזרת שמן, מעט צבע ולוח קרטון על ידי האומן הנורווגי אדוורד מונק בין השנים 1893-1910. למעשה, זאת יצירתו מפורסמת ביותר של אדוורד מונק. הציור מראה דמות מעוותת לחלוטין, הניצבת בגשר עץ על רקע הפיורד של אוסלו בנורווגיה. ניתן לראות ביצירה שקוויה של הדמות נראים כנעים יחד עם הרקע ואף מתמזגים איתו. אנשים רבים תוהים מדוע עיניה של הדמות חלולות כל כך ופיה פעור. ישנם רבים שאומרים שזוהי הזעקה האילמת כנגד החיים המודרניים. למעשה, הציור מושפע רבות מהדפסים יפניים, והיא נחשבת גם כן לאחת היצירות הראשונות העוסקות באומנות ההלם.


















4. גרניקה

האומן האחראי ליצירה זו, זהו האומן פאבלו פיקאסו. את יצירה זו הוא צייר בשנת 1937 בצבעי שחור ולבן ובנוסף גם על ידי צבעי שמן. ציור זה, הוא תגובה להפצצת העירייה גרניקה שבספרד ב-26 לאפריל בשנת 1937, בזמן מלחמת אזרחים ששררה בספרד. הפצצה זו הייתה חמורה ביותר ובעלת השלכות רבות. היא גבתה 1,600 הרוגים ועוד אלפי פצועים.

הפצצה זו היא ההשראה לציורו של פאבלו פיקאסו. היצירה צוירה בשחור לבן בדומה לתצלומי העיתון הרבים שתיעדו את האירוע בגרניקה. אמנם בציור, לא מתוארים מטוסי הקרב או הפגזים אשר היו בזירת האירוע, אלא אך ורק אזרחים פשוטים, פגועים ופצועים מההפצצה. כל דמות בציור זה נושאת עימה משמעות סמלית מסורתית.

בנוסף, הציור הוזמן על ידי ממשלת ספרד וכוונתם העיקרית הייתה להראות ולהוכיח את הסבל אשר בא ממלחמת אזרחים זאת, ולעורר את הסבל והכאב המשותפת לכלל המלחמות. כיום, יצירת הגרניקה היא אחד מסמלי ההרס והאובדן של המלחמה כולה.









5. התמדתו של הזיכרון הציור הנודע "התמדתו של הזיכרון" צויר על ידי האומן הספרדי המפורסם סלבדור דאלי בשנת 1931. יצירה זו צוירה בעזרת שמן על בד. היא אולי אחת היצירות הידועות והמוכרות ביותר בעולם האומנות, המשקפת קו חוף עם שעונים נמסים. אנשים רבים חושבים כי תאוריית היחסות של איינשטיין היא מקור ההשראה ליצירה, שבעיניי רבים היא מוזרה מאוד אך גם נפלאה ומיוחדת.

ביצוע היצירה התחיל בכך שדאלי צייר את אחת "התמונות" המועדפות עליו שהיא חוף הים באזור קטלוניה שבספרד. ולאחר מכן הוא הוסיף את השעונים הנמסים המזוהים מאוד עם יצירה זו.

יצירה זאת, מציגה את השעונים כנמסים כאמירה על הזמן אשר נראה בעיניי אנשים רבים כדבר קבוע, ולפי טענתו של האומן הוא למעשה כלל לא כזה.

ישנו גם כן ניגוד בין הנוף המוקפא שברקע הציור לבין תנועתם של השעונים, וזרימתם מדגישה אצל הצופה בתמונה את תחושת הזמן שלמעשה חולף. ורק הזמן, הוא זה שמשתנה.











לסיכום, לכל יצירת אומנות יש את המאפיינים שמייחדים אותה, בין אם זה המסר שהיא מעבירה ובין אם זה בשל צבעיה הנועזים, או העדינים. יצירות רבות מצליחות לשמור על הרלוונטיות שלהן עד היום, בזכות המאפיינים המיוחדים שלהן. במהלך השנים, סגנון האומנות המקובל ברחבי העולם משתנה מאוד, לפעמים בשל תקופה או אירועים מסוימים שהתרחשו. לכן יצירות אומנות כה ישנות כפי שהוצגו בכתבה זו אשר הצליחו לשמור על הרלוונטיות שלהן במשך שנים רבות, זהו דבר מרשים מאוד ומיוחד ביותר.

תודה רבה על קריאתכם!

Related Posts

See All

댓글


댓글 작성이 차단되었습니다.
bottom of page